Hier is een overzicht van bronnen, hulpmiddelen en dienstverleners, websites en software, die ik ZELF gebruik voor de research, installatie, marketing en analyse van mijn eigen websites.
De kans is groot dat jij ze ook goed zou kunnen gebruiken, om van jouw website een succes te maken.
Er staat telkens maar een klein beetje uitleg bij. De volledige uitleg vind je uiteraard terug in mijn boek.
Ik heb alles onderverdeeld in categorieën, gelinkt aan verschillende fases in de levensloop van je website.
1. Research
2. Website
3. Teksten
4. Advertenties
5. Bezoekers
6. E-Mail Marketing en Social Media
7. Opvolgen en Optimaliseren
(8. Verkopen)
Disclaimer: sommige van deze links zijn affiliate links, waarmee ik een commissie verdien als jij inschrijft of een product koopt. Voor jou maakt dat geen verschil, want de prijs blijft gelijk. Ik verzeker je dat ik ervaring heb met alle producten die ik hier opnoem. Ze worden hier vermeld omdat ik ze zelf gebruik en ze het waard zijn, niet omdat ik een kleine commissie kan verdienen op jouw aankoop. Ik promoot niets waar ik niet achter sta. Maar ik ben affiliate, als ik een graantje kan meepikken, laat ik dat niet liggen. Koop niets waarvan de prijs voor jou te hoog is of waarvan je denkt dat je het niet nodig hebt. Maar als je wel iets koopt, klik dan aub op de link, voor mij, omdat ik jou hopelijk ook goed geholpen heb. Bedankt alvast.
1. Research
‘Keyword research’ of zoekterm-analyse is wat je doet voor je een website bouwt rond een bepaald onderwerp. Je gaat na hoe populair een woord of woordcombinatie is in Google, hoeveel keer er elke maand op gezocht wordt dus. Je controleert ook of er veel concurrentie is voor jouw woord of woordcombinatie. Hoe meer websites voor dat woord hoog proberen scoren, des te moeilijker is het om op #1 te komen in de Google zoekresultaten. Ideaal is dus een woord of woordcombinatie waarop veel gezocht wordt, maar waar nog weinig over geschreven is.
Google Adwords Keyword Planner – gratis hulpmiddel van Google (je hebt wel een Adwords account nodig) om te zien hoeveel er maandelijks gezocht wordt op een woord of woordcombinatie. Je ziet ook de prijs die adverteerders voor een woord betalen, hoe hoger hoe beter voor jou. Toont echter geen concurrentie-analyse, hoe moeilijk het is om voor een zoekwoord in Google te scoren.
Google Trends – gratis website van Google waar je zoektermen met elkaar kunt vergelijken inzake zoekvolume en populariteit door de jaren heen. Je kan een woord waaraan je denkt toevoegen, Google Trends geeft suggesties voor gelijkaardige populaire zoekopdrachten. Leuke brainstormtool, maar geeft enkel relatieve resultaten, geen concrete cijfers hoe vaak iets precies gezocht wordt. Daarvoor moet je de zoekwoorden weer ergens anders invullen.
Ubersuggest – website waar je gratis long-tail keywords kunt vinden op basis van een woord dat jij ingeeft. Long-tail betekent dat het zoekwoord bestaat uit meer dan 1 woord (bv ‘gratis muziek downloaden’ is een long-tail keyword van ‘muziek’). Long-tail keywords worden minder gezocht dan het hoofd-zoekwoord, maar er is meestal ook minder concurrentie. Je kan beter op positie 1 staan voor een minder populaire zoekterm, dan op positie 974 voor een heel populair zoekwoord, nietwaar? Haal je zoekwoord wel nog even door Market Samurai, om te controleren of er niet te weinig mensen op zoeken…
Market Samurai – Onontbeerlijk voor je keyword research, om te bepalen of een onderwerp de moeite waard is om een website rond te bouwen of niet. Je kan er niet alleen mee zien hoe vaak een woord maandelijks gezocht wordt, het geeft je ook ideeën voor gerelateerde woorden en woordcombinaties die eventueel nog meer gezocht worden. Daarnaast kan je ook zien hoeveel concurrentie er is in Google voor jouw gekozen woord. Want ook al wordt het woord misschien veel gezocht en levert een Adsense klik voor deze term veel op, als de concurrentie te zwaar is, zal je het moeilijk hebben om in Google hoog te scoren. Dan verdien je niets. Market Samurai kan je dus behoeden voor veel tijd- en geldverspilling, door niet rond het verkeerde onderwerp een website te bouwen. Je kan Market Samurai gratis uitproberen voor je het koopt.
2. Website
Om een website beschikbaar te maken voor bezoekers heb je webhosting nodig: een snelle computer die verbonden is met internet, waarop jouw website staat. Er is niets zo vervelend als je website die urenlang onbereikbaar is omdat de servers van je slechte hostingprovider weer eens crashen. Ik raad je dan ook aan om voor zekerheid te kiezen en je domeinnaam en hosting te bestellen bij HostingCompany.
De website zelf maak je best in WordPress, een Content Management Systeem (CMS) dat net zo eenvoudig werkt als Microsoft Word. Installeren, configureren en teksten publiceren!
2.1 Hosting en domeinnamen
BlueHost – BlueHost is een van de beste hostingbedrijven ter wereld. Nooit problemen gehad met de service hier, de websites waren altijd bereikbaar. Als je support nodig hebt, is er altijd iemand beschikbaar om je te helpen, de klok rond, op elke dag van het jaar. Je moet wel Engels kunnen. Maak je geen zorgen maken over ruimte en/of dataverkeer, want die zijn onbeperkt inbegrepen bij elke account. Je website heeft dus groeimogelijkheden. En dat voor maar $4,95 per maand + de kost van een domeinnaam.
HostingCompany – Liever een lokaal bedrijf? HostingCompany is Belgisch. Goedkoop en betrouwbaar, met goede ondersteuning via telefoon en/of e-mail als je hulp nodig hebt. In het Nederlands. Voor slechts 12 euro per jaar heb je hier een ‘Mini’ webhosting pakket met 3 GB webruimte en 30 GB dataverkeer, wat meer dan voldoende is voor 99% van de websites! Een .be domeinnaam kost 9 euro per jaar en een .com domeinnaam 15 euro per jaar, zeer redelijk.
Sedo – De grootste marktplaats voor domeinnamen ter wereld. Vind je geen goede domeinnaam die nog vrij is? Overweeg om een domeinnaam te kopen. Met korte, generieke domeinnamen van maximum 1 of 2 woorden (bv smartphonekopen.be) heb je altijd meer succes dan met lange en moeilijke combinaties (bv debestesmartphonevindjehier.be). Er zijn enorm veel domeinnamen te koop, ook met Nederlandstalige woorden, en ze zijn niet allemaal even duur. Soms stoot je op echte koopjes, waarbij de verkoper de waarde niet goed kent. Als je het domein kan kopen waarbij jouw pas ontdekte top-zoekwoord in de domeinnaam voorkomt, niet twijfelen, kopen!
2.2 Website en lay-out
WordPress – De beste en snelste manier om een website te bouwen. De mogelijkheden van WordPress zijn enorm. Alles is eenvoudig aanpasbaar: de structuur, de lay-out, de inhoud, … Er zijn voor WordPress zeer veel verschillende plugins beschikbaar, waarmee je verschillende functionaliteiten kan implementeren in je site (bvb een kalender, weerbericht, contactformulier, …) zonder dat je ook maar iets van programmeren moet kennen. Je kan WordPress gratis downloaden en installeren. Als je je hosting besteld hebt bij HostingCompany, hoef je WordPress niet apart te downloaden en te installeren. Je kan het met 1 druk op de knop vanuit je HostingCompany controlepaneel.
WordPress Themes – Met WordPress kan je zeer eenvoudig de lay-out van je website veranderen. Hier vind je een hele hoop gratis themes, die je gewoon kan downloaden en installeren op je eigen site.
ThemeForest – Als je website er iets professioneler mag uitzien, zal je een thema moeten kopen. ThemeForest is een van de grootste winkels voor WordPress themes. Als een website er echt goed en uniek moet uitzien, koop ik hier een WordPress theme.
WordPress Plugins – Een plugin is een klein programmaatje dat je op je website kan installeren, met een bepaalde functie. Bv een kalender, een stratenplan, een contactformulier, een anti-spam module, etc. Er zijn duizenden gratis plugins beschikbaar die je website kunnen verbeteren.
CodeCanyon – Vind je niet wat je zoekt bij de gratis plugins? Kijk ook eens bij CodeCanyon. Hier moet je betalen voor de plugins, maar de prijzen zijn laag en de plugins bevatten minder fouten. Als je hier de ideale plugin voor je website vindt, is het dat zeker waard.
PremiumPress – Als je een zeer specifiek type website wil maken, bv een zoekertjessite of een kortingscodesite, kan je best PremiumPress kopen. De volledige lay-out en functionaliteiten zijn dan al afgestemd op het soort site dat je wil maken, je moet enkel nog het logo personaliseren en teksten toevoegen zodat het JOUW site wordt. Ik ben een grote fan endraai PremiumPress op verschillende van mijn eigen sites. Dit kan je er heel gemakkelijk mee maken: prijsvergelijkingssite, kortingscodesite, zoekertjessite, handelsgids, datingsite, veilingsite, artikelsite, immosite, webwinkel, vacaturesite en meer. Dit zijn bovendien allemaal sites waarmee je uitstekend geld kan verdienen, door klanten te laten betalen voor een abonnement of via Adsense/affiliate marketing. Een aanrader!
3. Teksten
Op je website heb je teksten nodig. Voor bezoekers om te lezen, maar ook voor Google, want die scant de woorden en bepaalt deels aan de hand daarvan voor welke woorden jouw website hoog komt in Google. Het ideale scenario is dat jij zelf de teksten schrijft, want meestal ken je het onderwerp zelf het beste. Zelf heb ik daar geen tijd voor en geen zin in, dus besteed ik het liever uit aan een professionele copywriter. Het gaat sneller, je bent zeker van de kwaliteit, en het is vaak niet eens zo heel duur. Ik werk wel liever met tekstbureau’s dan met individuele tekstschrijvers, omdat er onder tekstschrijvers veel verloop is (burn-out waarschijnlijk). Een tekstbureau kan dat opvangen en iemand anders aanstellen, bij een individuele tekstschrijver moet je er achteraan zitten en ben je misschien zelfs je voorschot kwijt.
Teksten.com – Tekstbureau dat ik zelf opgericht heb om andere online ondernemers van dienst te zijn. Ik werk enkel met freelancers die vlot en foutloos schrijven. En ik ben streng, je weet dus dat je kwaliteit opgeleverd krijgt. Deadlines worden steevast gehaald. De prijs is 5 cent per woord. Een artikel van 500 woorden, ongeveer 1 pagina tekst in Word, kost dus 25 euro.
Artikelmarkt.com – Deze website is nog in aanbouw. De bedoeling is om vraag en aanbod aan artikels en teksten bij elkaar te brengen. Opdrachtgevers laten weten wat ze nodig hebben. Schrijvers doen een bod en opdrachtgever stelt een schrijver aan. De opdrachtgever kan gerust vertrouwen stellen in een schrijver door het lezen van zijn feedback, terwijl de schrijver zeker is van betaling.
4. Advertenties
Nu komt het. Waarmee ga je geld verdienen? Directe advertenties verkopen is meestal geen optie als je pas opstart en nog geen bezoekers hebt. Adsense en Affiliate Marketing zijn 2 populaire opties om meteen te kunnen beginnen met geld verdienen.
Adsense – Het beroemde advertentieprogramma van Google. Je kan je gratis inschrijven, maar de controle is streng. Zorg dus dat je website er goed uitziet, voor je je aanmeldt — en zorg dat je ten allen tijde aan alle programmavoorwaarden voldoet. Eenmaal goedgekeurd, krijg je toegang tot het systeem waar je Adsense units kan aanmaken. Die kan je dan op je site zetten. Ze kunnen eruit zien als tekst-advertenties of traditionele banners. Je verdient geld, meestal tussen 5 en 50 cent afhankelijk van het onderwerp van je site, elke keer dat iemand op een advertentie klikt. Je moet dus niets verkopen. Maar ga niet de slimmerik uithangen en zelf op je advertenties klikken, zelfs niet vanop een andere computer. Google is slim, ontdekt snel het patroon en dan ben je voor het leven verbannen! Niet om je bang te maken, maar wel opletten wat je doet dus. Serieus, lees de programmavoorwaarden grondig en maak GEEN fouten.
TradeTracker – TradeTracker is een affiliate netwerk met Nederlands/Belgische roots en honderden verschillende adverteerders, die je een commissie betalen per inschrijving of per verkoop. Er zijn vast wel adverteerders die bij jouw site passen, of beter nog: bouw een website specifiek rond de producten van een adverteerder!
TradeDoubler – Dit is het grootste affiliate netwerk van Europa. Er zijn minder adverteerders dan bij TradeTracker, maar het zijn wel grote en bekende merken.
Zanox – Dit affiliate netwerk heeft ook grote namen in portfolio. Het specialiseert zich vooral in mode (Zalando, 3Suisses en La Redoute zitten hier) en banken.
5. Bezoekers
OK, je website is af. Hoe krijg je nu bezoekers naar je website?
Wel, het spijt me, maar dit is onderdeel van de Secret Sauce… hiervoor moet je mijn boek lezen.
6. E-mail Marketing en Social Media
Wil je dat bezoekers een keer naar je website komen en weggaan, of wil je dat ze blijven terugkomen? Een e-mail lijst aanleggen helpt enorm om je bezoekersaantallen te verhogen. Je kan ook in contact blijven met je bezoekers via sociale media (Facebook, Twitter).
Mailchimp – Online e-mail marketing software. Heb je minder dan 2000 e-mail adressen, dan is het gratis! Je kan met een paar klikken een inschrijfformulier maken en het op je website plaatsen. Nieuwsbrieven zijn ook heel makkelijk te maken, er zijn tientallen templates (voorbeelden) om uit te kiezen, waarna je alleen nog je eigen tekst en foto’s erin moet zetten. Heb je meer dan 2000 e-mail adressen en word je betalende klant, dan krijg je $30 korting op je factuur als je via onze link inschrijft.
Verkopen wil je misschien niet doen, maar het is een optie het overwegen waard. Met het geld dat je verdient bij de verkoop van je eerste (kleine) website kan je misschien een grotere en betere bouwen, of een goede domeinnaam kopen die je later nog meer oplevert!